«Σταμάτα να παριστάνεις τον φασουλή» της Ασπασίας Κράλλη (Εκδόσεις Βακχικόν, 2021) – κριτική βιβλίου

Της Χρυσάνθης Ιακώβου / Αναδημοσίευση από το Περί ου

Συγγραφικό ντεμπούτο για την ηθοποιό και σκηνοθέτιδα Ασπασία Κράλλη, που σε αυτό το πρώτο της βιβλίο παραδίδει στους αναγνώστες έντεκα διηγήματα. Όπως λέει και η ίδια στο οπισθόφυλλο του βιβλίου, είναι δουλειά της να παρατηρεί τους ανθρώπους, να προσέχει τις μικρές λεπτομέρειες στα πρόσωπά τους, στις κινήσεις τους, στους τρόπους τους, και είναι προφανές ότι από αυτήν την «παρατήρηση» προέκυψε κι αυτό το βιβλίο. Παρατήρηση όχι βέβαια με την έννοια της κλειδαρότρυπας, αλλά με την έννοια ότι η συγγραφέας ξέρει να σκύβει πάνω από τις ανθρώπινες ζωές, πάνω από αυτούς που κουβαλούν ένα ασήκωτο βάρος στους ώμους τους, από αυτούς που έκαναν λάθος επιλογές.

Διαβάστε Περισσότερα

«Παγωμένο νερό» της Έλενας Χουσνή (Εκδόσεις Κύφαντα, 2020) - κριτική βιβλίου

Της Χρυσάνθης Ιακώβου / Αναδημοσίευση απο το Περί ου

Το παγωμένο νερό είναι η μόνη λύτρωση που έχει απομείνει για τις δύο ηρωίδες του βιβλίου της Έλενας Χουσνή. Εύστοχος τίτλος, που λειτουργεί στην υπόθεση και κυριολεκτικά και συμβολικά και παράλληλα προϊδεάζει τον αναγνώστη για αυτό που θα διαβάσει: ένα βιβλίο που σε μουδιάζει, σε συνταράσσει.

Αντιγόνη και Ισμήνη, οι δύο ηρωίδες, δύο αδερφές, που κουβαλούν το βάρος των ονομάτων τους και μετατρέπονται σε διαχρονικά σύμβολα. Η Ισμήνη η πιο «αδύναμη», αυτή που πλήττεται και πληγώνεται, η Αντιγόνη που έχει αναλάβει το δύσκολο έργο να φανεί δυνατή. Η Ισμήνη λοιπόν, ήδη από την εφηβεία της, θα μπλέξει σε μία κατάσταση που θα έχει ολέθριες συνέπειες για την υπόλοιπη ζωή της, η Αντιγόνη θα επηρεαστεί κι αυτή καταλυτικά, καθώς θα αποφασίσει να τη στηρίξει με όλες της τις δυνάμεις.

Διαβάστε Περισσότερα

Δεκαεπτά κλωστές, του Πάνου Δημάκη (Κάπα Εκδοτική, 2020) - κριτική βιβλίου

Μια αληθινή ιστορία που έγινε ένα ενδιαφέρον μυθιστόρημα 

Της Χρυσάνθης Ιακώβου / Αναδημοσίευση απο το περιοδικό Fractal

Ο Αντώνης Γερακίτης, ο λεγόμενος Καστελάνης, φαίνεται ότι έχει την ιδανική ζωή στα Κύθηρα του 1900: είναι ένας φημισμένος τσαγκάρης και αρραβωνιασμένος με την κοπέλα που αγαπά. Η ζωή του όμως θα καταστραφεί όταν θα κατηγορηθεί άδικα για απόπειρα βιασμού. Όλη η κοινωνία θα του γυρίσει την πλάτη, ακόμα κι όταν θα προσπαθήσει να κάνει μια καινούργια αρχή. Μετά από όλα αυτά θα ξεσπάσει – και το ξέσπασμά του αυτό θα φέρει τον θάνατο σε πολλούς αθώους πολίτες.

Διαβάστε Περισσότερα

«Τίτλοι αρχής», Σύλβα Γάλβα (Εκδόσεις Βακχικόν, 2020) - κριτική βιβλίου

Της Χρυσάνθης Ιακώβου/ Αναδημοσίευση απο το περιοδικό Περί Ου

Η ποιητική φωνή της Σύλβας Γάλβα είναι πολύ χαρακτηριστική, πολύ συγκεκριμένη. Παρόλο που η ποιήτρια βρίσκεται στο δεύτερο μόλις βιβλίο της, φαίνεται ότι έχει καταφέρει να δημιουργήσει το δικό της ποιητικό σύμπαν, να βρει τη δική της έκφραση και να διαμορφώσει το προσωπικό της ύφος, αφήνοντας έτσι ένα σταθερό αποτύπωμα στην ποίηση του σήμερα.

Τι περιλαμβάνει λοιπόν το ποιητικό σύμπαν της Σύλβας Γάλβα; Αν έπρεπε να προσδώσουμε μία μόνο λέξη στους "Τίτλους αρχής" αυτή θα μπορούσε να είναι η δυναμικότητα. Ο λόγος της είναι έντονος, η φωνή της ακούγεται δυνατή και οι εικόνες που ξεπηδούν από τους στίχους της είναι άγριες σε ένα τοπίο μάλλον άγονο και αφιλόξενο.

Διαβάστε Περισσότερα

«Ο μετρ και η Μαργαρίτα» του Μιχαήλ Μπουλγκάκοφ, μτφρ Αλεξάνδρα Ιωαννίδου, Εκδόσεις Μίνωας, 2019 - κριτική βιβλίου

Ένα σουρεαλιστικό, καταιγιστικό μυθιστόρημα, που δεν σταματά να διαβάζεται

Της Χρυσάνθης Ιακώβου / Αναδημοσίευση απο το περιοδικό Χάρτης

Ένας περίεργος τύπος, ο Βόλαντ (ο οποίος δεν είναι άλλος από τον ίδιο τον Διάβολο), θα εμφανιστεί στη Μόσχα, αναστατώνοντας τη ζωή των κατοίκων με πολλούς και διάφορους τρόπους. Την ίδια στιγμή η Μαργαρίτα θα πάρει την απόφαση να του πουλήσει την ψυχή της, προκειμένου να ξανασυναντηθεί με τον αγαπημένο της.

Το πολυεπίπεδο αυτό σουρεαλιστικό, καταιγιστικό μυθιστόρημα δεν σταματά ποτέ να διαβάζεται, να επανεκδίδεται και να κρατά μια σταθερή θέση στις προτιμήσεις των αναγνωστών. Ξεκίνησε να γράφεται το 1928, για να δημοσιευτεί για πρώτη φορά το 1966 και να εκδοθεί ολόκληρο το 1973 και να αποκτήσει τον τίτλο ενός από τα πιο εμβληματικά μυθιστορήματα της ρώσικης λογοτεχνίας. Ποια αναγνωστική ανάγκη προκαλεί τις επανεκδόσεις του βιβλίου αυτού, με πιο πρόσφατη αυτή των εκδόσεων Μίνωας (που τυγχάνει μάλιστα εκπληκτικής μετάφρασης);

Διαβάστε Περισσότερα