Συμμετοχή στην παρουσίαση του βιβλίου "Ας ανθίσουν οι λέξεις" του Γιάννη Παρασκευόπουλου

Η παρουσίαση του βιβλίου του Γιάννη Παρασκευόπουλου "Ας ανθίσουν οι λέξεις" έγινε στις 25 Σεπτεμβρίου 2019 στο ξενοδοχείο Galaxy.

Τον συντονισμό της εκδήλωσης είχε η Σωτηρία Κυρμανίδου (συγγραφέας-ποιήτρια-ραδιοφωνική παραγωγός), για τα ποιήματα του βιβλίου μίλησε η Χρυσάνθη Ιακώβου (ποιήτρια, δημοσιογράφος) και για τα διηγήματα η Σωτηρία Πάνου (φιλόλογος).

Φωτογραφίες: www.xatzidakis.gr

 

"Στη ζωή νωρίς νυχτώνει", της Ελένης Πριοβόλου

Της Χρυσάνθης Ιακώβου/ Αναδημοσίευση απο το periou.gr

Αθήνα 1963. Η Άρια και η Οριάν έχουν μόλις γίνει φίλες, όμως η ζωή σύντομα θα τις χωρίσει. Η Οριάν θα επιστρέψει στη Βηρυτό, όπου βρίσκεται ο πατέρας της ως Πρέσβης, θα ερωτευτεί, θα παντρευτεί και θα βιώσει τον πόλεμο του Λιβάνου. Η Άρια θα ζήσει την δικτατορία του '67, θα αποκτήσει οικογένεια, θα βρεθεί αντιμέτωπη με την ασθένεια του καρκίνου. Οι δύο ηρωίδες θα ζήσουν εντελώς ξεχωριστές ζωές, οι οποίες ωστόσο συνδέονται μοιραία με αναπάντεχους τρόπους, για να φτάσουν και πάλι στην Αθήνα του 2015.

Μυθιστόρημα υπαρξιακό; Κοινωνικό; Ιστορικό; Χαρακτήρων και καταστάσεων; Το βιβλίο της Ελένης Πριοβόλου "Στη ζωή νωρίς νυχτώνει" (Εκδόσεις Καστανιώτη 2019) τα έχει όλα αυτά στις σωστές δόσεις, διατηρώντας μια επιτυχημένη ισορροπία στην αφήγησή της και έναν ασταμάτητο ρυθμό.

Χωρίς να βιάζεται καθόλου -αλλά και με μια ταχύτητα που κάνει το βιβλίο να κυλάει γρήγορα, σχεδόν εθιστικά- η συγγραφέας τολμά να ξετυλίξει μια ενδιαφέρουσα ιστορία που καλύπτει πενήντα χρόνια και εκτυλίσσεται σε δύο χώρες. Έχοντας ως βάση τις δύο κεντρικές ηρωίδες, διαβάζουμε για την ταραγμένη Ελλάδα που οδηγήθηκε στη δικτατορία του '67, για τον πόλεμο στο Λίβανο, για τα πολιτικά παιχνίδια μεταξύ των κρατών. Για τη γεμάτη επαναστατικό πάθος νεολαία του '60 που κατέληξε διαφθαρμένη. Για τη μεθυστική γοητεία της Βηρυτού, για τις συνήθειες των απλών ανθρώπων της, για το άδικο του πολέμου. Για τους νέους του 21ου αιώνα που αναλώνονται στο φαίνεσθαι, για τον σύγχρονο τρόπο ζωής.

Όλα αυτά η Ελένη Πριοβόλου δεν τα παρουσιάζει ούτε με την μορφή της καταγραφής ούτε ως κατάθεση μιας προσωπικής άποψης: τα παρουσιάζει ως βιώματα των ηρώων της. Συναισθήματα, γεγονότα, αποφάσεις, όλα συμπλέκονται με έναν εξαιρετικά ενδιαφέροντα τρόπο. Τα πρόσωπα του βιβλίου, τόσο διαφορετικά μεταξύ τους, βιώνουν τα γεγονότα το καθένα με τον τρόπο του, από άλλη σκοπιά, με άλλη αφετηρία και έχοντας άλλη κοσμοθεωρία, αντιδρούν διαφορετικά σε αυτά, εξελίσσονται ως χαρακτήρες, διαμορφώνονται, μεταμορφώνονται. Η συγγραφέας καταφέρνει να δημιουργήσει ένα ατελείωτο ανθρώπινο μωσαϊκό, στο οποίο κάθε πρόσωπο καταλήγει να γίνει σύμβολο που αντιπροσωπεύει και κάτι διαφορετικό, να δώσει έναν υπαρξιακό χαρακτήρα στο βιβλίο της και να εισάγει με έμμεσο τρόπο σχόλια κοινωνικά, πολιτικά, φιλοσοφικά, καλύπτοντας παράλληλα ένα τεράστιο χρονικό και γεωγραφικό φάσμα.

Το κλειδί για την επιτυχία ενός τέτοιου λογοτεχνικού εγχειρήματος είναι στην προκειμένη περίπτωση η ισορροπία: η Ελένη Πριοβόλου συνδυάζει όμορφα την ιστορία με τη μυθοπλασία, το προσωπικό με το πανανθρώπινο, το ανάλαφρο με το σοβαρό, τον συναισθηματισμό με τον ωμό ρεαλισμό.

Η υπόθεση του βιβλίου είναι ιντριγκαδόρικη έτσι κι αλλιώς, αλλά ο τρόπος που η συγγραφέας αποφασίζει να διευθετήσει το υλικό της την κάνει ακόμα πιο ελκυστική. Η ιστορία ξεκινάει το 2015 και με αναδρομικές αφηγήσεις μεταφερόμαστε στο παρελθόν - τα κεφάλαια του παρόντος εναλλάσσονται με αυτά του παρελθόντος με εύστοχες συνδέσεις, κάνοντας την αφήγηση να μοιάζει αδιάσπαστη. Παρόλο που ο αναγνώστης φαίνεται να γνωρίζει το …τέλος, η δομή του βιβλίου αφήνει μεγάλο περιθώριο για ανατροπές, εκπλήξεις και αγωνία.

Το βιβλίο "Στη ζωή νωρίς νυχτώνει" είναι ένα μυθιστόρημα γεμάτο, χορταστικό, απολαυστικό ως αναγνωστική εμπειρία και ικανοποιητικό από όποια σκοπιά κι αν αποφασίσεις να το διαβάσεις, είτε ως ιστορικό είτε ως κοινωνικό είτε απλώς ως μια ενδιαφέρουσα ιστορία για τις ζωές δύο διαφορετικών γυναικών.

Suntan

Suntan, 2016

Σκηνοθεσία: Αργύρης Παπαδημητρόπουλος

Παίζουν: Μάκης Παπαδημητρίου, Έλλη Τρίγκου

Ο Κωστής (Μάκης Παπαδημητρίου) πιάνει δουλειά ως γιατρός στην Αντίπαρο. Με διάθεση πεσμένη, θα περάσει έναν αρκετά δύσκολο χειμώνα. Μέχρι που έρχεται το καλοκαίρι: θα γνωρίσει την Άννα (Έλλη Τρίγκου) και την παρέα της και θα γοητευτεί. Και τότε όλα θα αλλάξουν.

Το "Suntan" είναι μια σπουδή στην ανθρώπινη ψυχοσύνθεση και την ανθρώπινη συμπεριφορά. Με φόντο το κυκλαδίτικο νησί και κάτω από τον λαμπρό ήλιο του ελληνικού καλοκαιριού, έχουμε έναν ενδιαφέροντα κινηματογραφικό χαρακτήρα που ξεκινάει από μια μελαγχολική διάθεση για να καταλήξει τελικά σε μια κοινωνικά αποκλίνουσα συμπεριφορά.

Θα ήταν μεγάλη παγίδα -και πειρασμός ίσως- για τους σεναριογράφους να οδηγήσουν την ταινία στα μονοπάτια του ψυχολογικού θρίλερ. Το θέμα εξάλλου προσφέρεται. Όμως δεν είναι αυτός ο στόχος. Στόχος είναι η καταβύθιση στα μύχια της ψυχής του πρωταγωνιστή, όπου υπάρχουν η μοναξιά, η καταπιεσμένη ερωτική επιθυμία, η εμμονή, η απεγνωσμένη προσπάθεια του να είναι κανείς αρεστός. Δύσκολο ερμηνευτικό στοίχημα για τον Μάκη Παπαδημητρίου, στο οποίο όμως ανταποκρίνεται άψογα και σηκώνει όλο το βάρος της ταινίας στους ώμους του.

Το "Suntan" προσφέρει ένα εύστοχα σκιαγραφημένο ψυχολογικό προφίλ και του δίνει πετυχημένα κοινωνικές προεκτάσεις. Το ενδιαφέρον, εκτός των άλλων, στη συγκεκριμένη ταινία είναι ότι το νησί, η Αντίπαρος, δεν παρουσιάζεται ως ο κλασικός κυκλαδίτικος παράδεισος με όμορφα τοπία και ειδυλλιακά ηλιοβασιλέματα, αλλά ως ένα ξέφρενο μέρος όπου όλοι γλεντάνε μέχρι τελικής πτώσης, όπου ζευγάρια συνευρίσκονται στις αυλές των σπιτιών κι όπου ο ήλιος του μεσημεριού μπορεί να σε κάψει, πράγματα που φαίνεται ότι επιτείνουν ακόμα περισσότερο την αγωνία του πρωταγωνιστή.

Το "Suntan" με την σεναριακή του καθαρότητα, με την κινηματογραφική του αρτιότητα και με τις πετυχημένες ερμηνείες αποτελεί μια ταινία που σε ιντριγκάρει, σε σοκάρει και τελικά σου μένει.

(Η ταινία ταξίδεψε σε πολλά φεστιβάλ, έλαβε θετικότατες κριτικές και κέρδισε πολλά βραβεία. Στα βραβεία "Ίρις" της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου το 2017 έλαβε βραβείο Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας, Σεναρίου, Α' Ανδρικού και Β' Γυναικείου Ρόλου).